Vertrouwen          Samenwerken         Kwaliteit         Inclusief  



Missie 

Op de RVS hebben wij oog voor elkaar. Door middel van een passend en divers leer- en lesaanbod kunnen leerlingen met elkaar én een open blik de samenleving vormgeven. 

 

Visie op goed onderwijs 

De RVS staat voor een fijne en veilige plek waar leerlingen zich cognitief, fysiek en sociaal en emotioneel ontwikkelen.  

Veiligheid en schoolklimaat 

  • Wij maken gebruik van een schoolbreed programma Kiva en door het pro-actief inzetten van Groepsgeluk. Dit zorgt voor zicht op de groepsprocessen en draagt positief bij aan het pedagogisch klimaat in de groep. Zo willen we pesten tegengaan en de sociale veiligheid versterken. 

  • Wij hanteren het RVS gedragsprotocol en pestprotocol en hebben twee pestcoördinatoren. 

  • Wij volgen middels de genormeerde veiligheidsmonitor van Kiva de beleving van veiligheid en het welzijn van de leerlingen. 

Bovenstaande punten zijn beschreven in het veiligheidsbeleid. Dit beleid voeren we uit, evalueren en stellen het bij. 

 

De RVS staat voor kwalitatief goed onderwijs. De pedagogische-didactische interactie is gebaseerd op bewezen instructie- en leerprincipes. Er is een evenwichtige balans tussen kennis, vaardigheden, persoonlijke vorming en burgerschap.  

Onderwijsproces 

  • Wij hanteren een aanbod waarbij gebruik gemaakt wordt van eigentijdse onderwijsmethoden en hulpmiddelen voor de kernvakken taal en rekenen. Hierbij zijn de referentieniveaus het uitgangspunt bij het volgen en begeleiden van onze leerlingen. 

  • Onze visie op burgerschap legt de basis voor ons burgerschapsonderwijs.  

  • Wij zorgen voor een doorgaande lijn en een samenhangend aanbod binnen de school op het gebied van wetenschap en techniek, hierbij worden de leerlingen aangezet tot onderzoekend leren, kritisch en creatief denken. 

  • Wij bieden digitale leermiddelen aan vanuit een didactische onderbouwing, alleen waar het een toegevoegde waarde heeft voor het leerproces. 

  • In ons lesaanbod worden leerlingen gestimuleerd tot creatief denken. 

  • Wij hebben een zorgstructuur waarbij zicht en begeleiding is voor de leerlingen die extra begeleiding nodig hebben.  

  • Wij hebben oog voor leerlingen die een ander aanbod nodig hebben in het kader van NT2 en meer- en hoogbegaafdheid. 

  • Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. Leerling in Beeld en het Digikeuzebord. De schooleigen referentieniveaus en streefdoelen zijn ons uitgangspunt voor de begeleiding van de leerlingen.  

 

De RVS heeft gepaste aandacht voor het individu en houdt rekening met diversiteit van populatie en gaat uit van hoge verwachtingen. 

  • Wij hebben oog voor verschil in populatie en beginsituaties van leerlingen.   

  • Wij werken vanuit een professionele cultuur, waarbij vertrouwen, van elkaar leren en ontwikkeling centraal staan. 

  • Wij stellen het didactische en pedagogisch handelen tijdens scholingsmomenten, klassenconsultaties en collegiale consultaties centraal.  

  • Wij gebruiken een doorgaande lijn gebaseerd op EDI.  

  • Wij zetten in op een goed klassenmanagement. 

  • Wij werken met kwaliteitskaarten die cyclusmatig worden getoetst en geëvalueerd, opgenomen in het schoolplan/jaarplan. 

 

De RVS staat voor een nauwe samenwerking tussen school, ouders en kind met een gezamenlijk doel: de ontwikkeling van het kind. 

  • Wij werken vanuit de pedagogische driehoek school, ouder, kind omdat blijkt dat een nauwe samenwerking het welzijn en de cognitieve ontwikkeling van het kind ten goede komen. 

  • Wij zorgen voor minimaal 3 gespreksmoment per jaar zodat ouders goed op de hoogte zijn van de ontwikkeling van hun kind.  

  • Wij nemen buiten deze momenten contact met de ouders op als er opvallendheden zijn op sociaal of cognitief vlak. Ook kunnen ouders bij zorgen of vragen contact opnemen met de leerkracht of intern begeleider. 

  • Via de ouderapp houden we ouders op de hoogte van alle ontwikkelingen die zich op het gebied van onderwijs en organisatorisch afspelen binnen school. 

 

De RVS realiseert dit vanuit de normen en waarden die passen binnen het christelijk geloof. 

  • Wij creëren een onderwijsaanbod vanuit onze christelijke identiteit.